זה חם ומתוק: הדייסה היא מלכת החורף

לא רק סבתא בישלה דייסה. בכל רחבי העולם נהנים בעונה הקרה ממעדנים בקערות מהבילות עם תוספות צבעוניות

פורסם באתר השולחן 24/12/2018
דייסה. צילום: shutterstock

ספק אם יש עונג גדול יותר מאכילת דייסה מהבילה ביום חורף קר. בארצות קרות ברחבי העולם דייסה היא אחת המנות הפופולריות, הנפוצות והמנחמות ביותר, לא רק במטבחים הביתיים. אפשר לראות אותן גם בבתי קפה, ברשתות למזון מהיר, ביציאה מהרכבת התחתית של ניו יורק הקפואה וכן ברחובות של לונדון, אדינבורו ודבלין. קערות של מעדנים חמימים המבוססים על סולת, אורז או שיבולת שועל, ולפעמים גם כוסמת, דוחן, טפיוקה, קמח אפונה, חיטה או שעורה. החלק המשמח ביותר בדייסה הוא התוספות הצבעוניות שמפוזרות עליה: פירות טריים ויבשים, אגוזים וגרעינים, מוזלי מסוגים שונים, קוקוס קלוי, סילאן, דבש, קינמון ועוד. זה חם, צבעוני, מזין ובריא, והכי חשוב – זה כיף גדול. גם במסעדות אין פוסחים עליה: בניו יורק מכין השף המכוכב תומס קלר דייסה מקינואה, המוגשת עם פטריות מלך היער צרובות וביצה עלומה רכה מעל. במסעדות סינגפור מגישים דייסת קונג'י עם מנה מסורתית של קדרת רגלי צפרדע בסויה מתוקה־מלוחה. אינה גארטן – השפית מניו יורק שכתבה ספרי בישול רבים ומגישה תוכניות בישול – הדגימה לא פעם איך היא מכינה את הדייסה המפורסמת שלה משיבולת שועל, שאותה היא ממתיקה עם פירות יבשים.

שיבולת שועל – דגן על

לעמים שונים יש דייסות שונות – מתוקות, מלוחות, פיקנטיות, מבושלות או אפויות. יש שעשויות במרקם כבד ועיסתי, אחרות דומות למרקם של פודינג, ויש גם דייסות דלילות יותר המזכירות מרק סמיך. דייסות אורז, לדוגמה, תוכלו למצוא בארצות המזרח וגם בבלקן. הסינים אוכלים קונג'י – דייסת אורז מלוחה ודלילה יחסית שמגישים בארוחת הבוקר כדי להתחמם ולצבור אנרגיה. הטורקים אוכלים סוטלאץ', דייסת אורז בחלב, עם סוכר וקינמון, במרקם כבד יותר; בטורקיה יש דייסה מלוחה מחיטה שבורה, שמגישים עם יוגורט ושום. לרומנים יש ממליגה, דייסה מקמח תירס טחון עם שמנת חמוצה וגבינה. לאיטלקים – פולנטה, גם היא מקמח תירס, לפעמים מבושלת ולפעמים אפויה. לסודנים יש עסידה: דייסת במיה מרוסקת המוגשת עם בצק מבושל. גם בפינלנד ובמדינות סקנדינביה – שם רבות מהארוחות נשענות על שיבולת שועל – הדייסה היא ארוחת הבוקר האולטימטיבית והנפוצה ביותר, לרוב עם פירות יער. אנחנו בישראל רגילים לחשוב על ארוחת הבוקר שלנו במונחים של ירקות, גבינות וביצים. באמצע השבוע ארוחת הבוקר שלנו עשויה להסתכם במקרה הטוב בקפה ומאפה, אופציה לא מזינה במיוחד ועתירת סוכר, בצק ושומן. כשמשווים את הארוחה הזאת לקערה מהבילה של דייסה עם פירות, מבינים שיש דרך אחרת לפתוח את היום, בריאה וטעימה יותר, והיא מתחברת באופן מושלם לטרנד הבריא השוטף את המסעדות שלנו. המלכה הבלתי מעורערת של הדייסות עשויה משיבולת שועל שנחשבת לדגן על. יש בה שפע חלבונים, סיבים תזונתיים המאטים את תהליך העיכול, פחמימות מורכבות, ויטמינים מקבוצת B וברזל. היא עושה עבודה מצוינת במקרים של מחלות מעיים, עצירות, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, דיכאון ובעיות שינה. אם לא מגזימים בכמויות ולא משלבים בה הרבה סוכר או עודף פירות יבשים, היא גם מסוגלת לסייע במקרים של עודף משקל, והעיקר – היא פינוק טעים, בריא ומנחם בימי חורף קרים.

ליעם שרון – טכנולוג המזון הראשי של גד שפיתח בסיס למעדן חלב עם שיבולת שועל, במיוחד לבתי קפה ומסעדות – מציין: "הרבה אנשים בטוחים שדייסת שיבולת שועל משמינה. כיוון שאנחנו ערים לרחשי הלב של הציבור ויודעים שאנשים נרתעים מכמויות מוגזמות של סוכר במזון שלהם, החלטנו לוותר כליל על הסוכר ולהמתיק את המוצר בממתיקים טבעיים – סטיביה ואריתריטול. המעדן שלנו נטול סוכר ומורכב רק מחלב, ממתיק ותערובת של שיבולת שועל בטחינה גסה ודקה ליצירת המרקם המושלם. יש בו רק שני אחוזי שומן, מעט קלוריות, והוא מעולה גם לאנשים שמקפידים על המשקל". הבסיס למעדן מיועד במיוחד לחימום מהיר במטבחים, כי במצבו החמים הוא נעים יותר לאכילה. קלות ופשטות ההכנה משחקות תפקיד מכריע: אחרי החימום יכול השף לפזר את התוספות המתאימות למטבח ולסוג הקהל שלו ולהמתיק לפי הצורך. "מי שרוצה להפוך את המעדן לעשיר יותר", אומר שרון, "יכול לפזר מלמעלה פירות יער טריים או בננה חתוכה. אם רוצים להפוך אותו לסמודי, אפשר להוסיף לבלנדר פירות אדומים, תותים ובננה, ולטחון יחד עם מעט חלב". בסיס מעדן נוסף שגד מציעים הוא אורז עם חלב בגרסת הסוטלאץ', שמתאים במיוחד לחימום מהיר במטבחים. אפשר להגיש אותו עם קולי פרי או עם קינמון, וגם הוא פתרון נהדר לארוחת בוקר חורפית בבית קפה.

דייסת שיבולת שועל עם אגוזים ופירות. צילום: shutterstock

קל לתפעול ומהיר הכנה

שף יאיר פיינברג מבית פיין קוק, המלווה הקולינרי של מחלבות גד, מציע עוד כמה רעיונות יצירתיים שיחבבו על הלקוחות את החורף: "דייסת שיבולת שועל משמשת כבסיס להמון מעדנים. אני מציע להוסיף אבקת מאצ'ה, מרציפן וחלב שקדים, לטחון הכל יחד ולחמם בקלחת קטנה. תקבלו משקה חורף אקזוטי. באותו אופן אפשר להכין משקה מפנק של דייסת שיבולת שועל בתוספת נוטלה, חלב ואגוזי קשיו. עוד שדרוג כיפי: מוסיפים למעדן כפית קפה נמס איכותי, דבש וחלב סויה ומערבבים היטב. "אם תרצו להכין מנה מפנקת יותר אפשר לחמם את מעדן שיבולת השועל, לצקת אותו לקערה ולקשט בפרוסות בננה, קוביות תפוחי עץ, אגוזים ותמרים. מפזרים על הכל קינמון, שגם הוא תבלין מחמם. אפשר גם לפרוס תותים בצורה נאה, לפזר חופן אוכמניות, להוסיף שבבי קוקוס קלוי ושקדים שבורים.

"רוצים ללכת לכיוונים אוריינטליים? אפשר להשתמש בדייסת שיבולת שועל להכנת משקה צ'אי משודרג וסמיך. מחממים את המעדן, מעבירים לבלנדר יחד עם תבליני צ'אי ופרוסת ג'ינג'ר, ממתיקים במעט סילאן, מוסיפים מעט חלב חם ומערבבים עד לקבלת הסמיכות הרצויה. אפשר גם לקחת את הדייסה למחוזות תאילנדים: מחממים את הבסיס, מוסיפים מעט קרם קוקוס, ולפני ההגשה מפזרים קוביות מנגו טריות ושבבי קוקוס.  "מעוניינים במנה מושחתת יותר? אפשר להכין מהמעדן משקה סניקרס. מחממים את הדייסה, מעבירים אותה לבלנדר יחד עם חמאת בוטנים וממרח שוקולד, מוסיפים מעט חלב חם ומערבבים עד לקבלת הסמיכות הרצויה. ואם רוצים להתחבר לטרנד grab and go – בתי הקפה יכולים למכור מעדן שיבולת שועל בכוס חמה עם שקית גרנולה ליד. זה פתרון נפלא לבוקר חורפי, במקום המאפה או הכריך של הבוקר".