על טהרת הפרמזן: השף של קפה איטליה פינק אותנו במתכונים גבינתיים במיוחד

הכוכבת הבלתי מעורערת של מטבחי ארץ המגף היא הגבינה. הגיבורה שמנצחת על המטבח הזה ביד רמה היא גבינת הפרמזן גרנה פדנו, המעניקה טעם עדין ועשיר ומרקם שנמס בפה. שף איתי בידרמן מהמסעדה הקלאסית קפה איטליה מראה איך לבשל איתה בבית כמו איטלקי אמיתי

07.11.2018
מגע הקסם של איטליה. צילום: דניאל לילה

גבינת הגרנה פדנו מגיעה מעמק נהר הפו ואופיינית לאזור צפון איטליה משמשת למתכונים רבים בשל מרקמה הגרגירי, ארומה עמוקה ומרקם קרמי עשיר. הגבינה שמיוצרת ברציפות יותר מ־800 שנה באיטליה היא בת בית אצל כל מאמא איטלקית. היא מפורסמת בוורסטיליות שלה ובכך שהיא נמסה בקלות והופכת לחלק מהמנה. בשל תכונות אלה גבינת פרמזן גרנה פדנו יכולה לככב בכל מנה ולשדרג מבחר תבשילים, רטבים, פסטות וירקות. שימו לב שככל שהגבינה יושנה זמן רב יותר, כך מתווספים ממדים נוספים ומורכבות לטעם שלה. אל תשכחו לפתוח בקבוק יין טוב ולהגיש לצד המנה, השילוב יחמיא לשני הצדדים.

פטוצ'יני ארביאטה

4־6 מנות | צמחוני | כשר

פטוצ'יני ארביאטה. צילום: דניאל לילה

בתרגום חופשי: פסטה עצבנית. מנה פשוטה וחריפה היישר מהסמטאות התוססות של נאפולי. מכיוון שמדובר במנה המגיעה מדרום איטליה, משתמשים בפסטה יבשה. שמן הזית, השום והעגבניות הם חלק בלתי נפרד מהזהות המקומית.

החומרים

500 גרם פסטה פטוצ׳יני
125 מ"ל שמן זית
2 שיני שום קצוצות דק
8 עלי בזיליקום קרועים לחתיכות גדולות
8 עגבניות בשלות חתוכות לקוביות קטנות (ניתן להשתמש בעגבניות מקולפות בקופסה של
800 גרם)
1/2־1/4 כפית פלפל צ'ילי קצוץ
1/2 כפית מלח
קורט פלפל שחור גרוס
גבינת פרמזן גרנה פדנו

אופן ההכנה

1. מחממים שמן זית במחבת גדולה על אש בינונית, מוסיפים שום ובזיליקום ומטגנים עד שהשום מזהיב.

2. מוסיפים עגבניות, פלפל צ'ילי, מלח ופלפל ומרתיחים. מקטינים את האש וממשיכים לבשל כ־10 דקות תוך כדי ערבוב עד שהעגבניות מתרככות ונמסות.

3. מכינים את הפסטה על פי הוראות היצרן. שומרים 1/4 כוס ממי הבישול.

4. יוצקים את מי הבישול ששמרנו למחבת עם הרוטב, מוסיפים את הפסטה, מערבבים היטב במשך דקה עד שהרוטב מצפה את הפסטה ומעבירים לצלחות הגשה. מגרדים מעל את גבינת הפרמזן גרנה פדנו ומגישים.

ספגטיני ברוטב נוצ'ה (אגוזים)

6־8 מנות | צמחוני | כשר

ספגטיני ברוטב נוצ'ה. צילום: דניאל לילה

את המנה הזו, שמקורה בסרדיניה, פגשנו לראשונה דווקא במסעדה איטלקית בלונדון והוקסמנו מן היופי שבפשטות. בקפה איטליה אנו מגישים אותה עם רוטב אגוזים ועשבי תיבול שהוא מעין וריאציה של רוטב הפסטו. הרוטב מוכן מראש, ללא בישול, וממתין במקרר לצו קריאה.

החומרים

750 גרם פסטה טרייה בצורת ספגטיני
80 גרם אגוזי מלך קצוצים דק מאוד
צרור עלי פטרוזיליה קצוצים דק
צרור עלי בזיליקום קצוצים דק
50 גרם גבינת פרמזן גרנו פדנו מגוררת דק
1/2 כפית מלח
1/4 כפית פלפל שחור גרוס
1/3 כוס שמן זית
4 כפיות פירורי לחם מתובלים (ראו מתכון)

לפירורי לחם

8 פרוסות ג'בטה יבשה (בת יומיים)
קרועות לחתיכות
עלים מ־1/2 צרור פטרוזיליה
שן שום
2 כפות שמן זית
קורט מלח

אופן ההכנה

1. מכינים את פירורי הלחם מחממים תנור ל־100 מעלות. מכניסים את כל המרכיבים למעבד מזון וטוחנים עד לקבלת פירורים קטנים. מעבירים את הפירורים לתבנית אפייה ואופים במשך 12 שעות עד שהפירורים יבשים. מצננים ושומרים בקופסה אטומה.

לחסרי סבלנות: אפשר להעלות את טמפרטורת התנור ל־150 מעלות ולקצר את זמן האפייה לשעתיים בלבד.

2. מכינים את הרוטב מערבבים בקערה אגוזי מלך, פטרוזיליה, בזיליקום, פרמזן גרנה פדנו, מלח ופלפל. מזלפים על התערובת שמן זית תוך כדי ערבוב ומעבירים לכלי סגור.

3. מבשלים את הפסטה במים מומלחים כ־4 דקות עד לדרגת אל דנטה. שומרים 1/4 כוס ממי הבישול.

4. מעבירים את הפסטה לקערה, מוסיפים את מי הבישול ששמרנו, יוצקים את רוטב הנוצ'ה ומערבבים היטב. מתקנים תיבול. מחלקים לצלחות הגשה ומפזרים על כל מנה כפית פירורי לחם.

טיפ: את רוטב האגוזים ניתן לשמור במקרר עד ארבעה ימים. לפני השימוש יש להביאו לטמפרטורת החדר.

חציל פרמזן גרנה פדנו

4 מנות | צמחוני | כשר

חציל פרמזן גרנה פדנו. צילום: דניאל לילה

מנה דרום איטלקית קלאסית המבוססת על השילוב המנצח של אגן הים התיכון: חצילים, עגבניות, בזיליקום, גבינת ריקוטה, פרמזן גרנה פדנו והרבה שמש. ההכנה מורכבת מעט, אבל טעמה העשיר והעמוק של המנה שווה את ההשקעה. ללקק אצבעות ולגרוף מחמאות.

החומרים

8 פרוסות חציל בעובי של 1 ס"מ
3 כפות שמן זית
מלח ופלפל שחור גרוס
200 גרם גבינת ריקוטה פרסקה
50 גרם גבינת פרמזן גרנה פדנו מגוררת
1 ביצה
2 עלי בזיליקום קצוצים דק
קורט אגוז מוסקט מגורר
1 ליטר רוטב עגבניות (ראו מתכון)

לרוטב עגבניות

3/4 כוס (150 מ"ל) שמן זית
2 שיני שום קלופות וקצוצות גס
1 כפית פלפל צ'ילי קצוץ
2 קופסאות (800 גרם כל אחת)
עגבניות מרוסקות
1 כפית מלח
1/2 כפית פלפל שחור גרוס

אופן ההכנה

1. מכינים את הרוטב יוצקים לסיר גדול שמן זית, מוסיפים שום ומחממים על אש קטנה עד שהשום מזהיב. מוסיפים פלפל צ'ילי ומערבבים. מוסיפים עגבניות מרוסקות, מלח ופלפל, מערבבים ומרתיחים. מקטינים את האש ומבשלים כחצי שעה על בעבוע עדין. מסירים מהאש ומצננים. טוחנים היטב בבלנדר או במוט ריסוק עד לקבלת רוטב חלק. ניתן להקפיא את הרוטב בכלים אטומים ולהפשיר לפני השימוש.

2. מחממים תנור ל־180 מעלות. מברישים את פרוסות החציל בשמן זית משני הצדדים ומתבלים במעט מלח ופלפל. מרפדים תבנית בנייר אפייה ומסדרים את הפרוסות בשכבה אחת. אופים כ־20 דקות, מוציאים ומצננים (לא מכבים את התנור).

3. מערבבים בקערה גבינת ריקוטה, 30 גרם מהפרמזן גרנה פדנו, ביצה, בזיליקום ואגוז מוסקט. מוסיפים מלח ופלפל לפי הטעם.

4. מניחים בתבנית אפייה עמוקה ארבע פרוסות חציל. על כל פרוסה מניחים רבע מתערובת הגבינות. מכסים עם פרוסת חציל נוספת, כך שנוצרים ארבעה כריכים. מפזרים מעל את שארית הפרמזן גרנו פדנו ויוצקים מעל את רוטב העגבניות. מכסים ברדיד אלומיניום, מנמיכים את חום התנור ל־170 מעלות ואופים כ־20 דקות. מוציאים ומניחים למאפה לנוח כ־20 דקות.

פורסם באתר Time Out